DINSDAG 19 T/M DONDERDAG 21 JANUARI 2021 VAN 13.00 TOT 22.00 UUR

Door concurrentie heeft beurs bestaansrecht

Groningen, 29 november 2019

Landbouw Vakbeurs vestigt zich definitief in Groningen

Martiniplaza wordt de gastheer van de agrarische vakbeurs, welke wordt gehouden op 21, 22 en 23 januari 2020. Inmiddels hebben vele bedrijven zich reeds ingeschreven voor deelname en de belangstelling voor deelname is nog onverminderd. Blijkbaar kiezen de exposanten voor een onafhankelijke beursorganisatie die een goede mix van alle sectoren en aanbieders garandeert, ten opzichte van een situatie waarin één belangenorganisatie de boventoon voert op de beursvloer. De Landbouw Vakbeurs werd tot 2017 in de TT Hall in Assen georganiseerd.

Eén van de redenen om de beurs te verhuizen was het feit de organisatie geen onafhankelijk georganiseerde beurs kon garanderen. ‘Een beurs is eigenlijk een luxere, moderne vorm van de alom bekende oude veemarkt’, zegt Gerard Stamsnijder van het organiserende bureau AST-Expo BV. ‘Een beurs is ook een plek waar vraag en aanbod fysiek bij elkaar komen. De beursvloer is een afspiegeling van de markt en de onderlinge verhoudingen tussen de diverse aanbieders van producten en diensten. Dan past het niet om een bepaalde groep deelnemende bedrijven te bevoordelen, het benadeelt de overige deelnemende bedrijven. En het beperkt de concurrentie, met als gevolg dat de agrariër meer betaalt. Wij zijn natuurlijk ondertussen ook wel erg content met het feit dat deze overtuiging zijn weerslag heeft op onze beurs en dat er zoveel positiviteit en enthousiasme bestaat voor onze Landbouw Vakbeurs, ondanks dat we onze beurs verhuisd hebben.’

De Landbouw Vakbeurs is het langst bestaande agrarische beurs concept in Nederland (sinds 1985). Stamsnijder stelt:  ‘Een onafhankelijke beursorganisatie is hét bestaansrecht van welke beurs dan ook. Doe je dat niet, dan blijft de beurs geen afspiegeling van de werkelijke economische markt. Voordat je het weet bepalen derden de invulling op jouw beursvloer en worden andere bedrijven, ook de niet deelnemende bedrijven, benadeeld. Juist door concurrentie heeft een beurs bestaansrecht. Alleen een onafhankelijke beurs werkt als een vliegwiel voor de economie. Daar profiteert een hele regio van.’

De Landbouw Vakbeurs Groningen is dagelijks geopend van 13.00 tot 22.00 uur op dinsdag 21, woensdag 22 en donderdag 23 januari. Voor verdere informatie en tickets: www.landbouwvakbeurs.nl

Sluit Menu